iniAKU

the pain is temporary,but the pride is forever


Lappy tersangat lembab, hingga aku pon rase malas nak tunggu.Gile lama nak load. Cari punya cari,aku jumpe berbagai tips utk tingkatkan performance lappy. Contohnya, defrag, msconfig, minimixe kan program kat Desktop, edit registy (utk yg pakar je, dan tentunya bukan aku), disabale Allow Indexing Service (right click local C, then akan jumpa) dan bla3....Tapi hari ni, aku juz nak share cara nak cepatkan masa Window boot. Simple sgt :) .
Aku tak tau istilah yang betul, sebab aku xpernah belajar,, so kalau ade salah sorry ye.

Step 1 :

Pergi kat Start, pilih run.. Then, type msconfig


Step 2:

Bila dah keluar tetingkap ni, pilih BOOT.INI
Pada kotak Timeout, tukar kan masa default 30 kepada 4 sebagai contoh.. Range yang dibenarkan adalah 3-999 sahaja.  



Selepas dah tetapkan masa, click Apply, dan Ok. Restart lappy dan tengok perubahannya.


Selain itu juga, kite boleh set kan bilangan program yang akan di load waktu startup dengan click pada tab Startup, kemudian pilih program ape yang perlu. Program yang tak perlu (yang tak penting) uncheck, yang perlu, check kan. Jangan tertukar :) Sekurang-kurannya, laju sikit la lappy tu daripada dulu kan
Itu je. . Sebarang kerosakan sendiri tanggung :)

gambar tak brapa clear, tapi hopefuly ape yg nak ditunjuk bole nmpak

Related Post



Related Posts with Thumbnails